Koszyk Twój koszyk jest pusty ...
» FAQ - Często zadawane pytania i odpowiedzi

Dane Kontaktowe

Multi-Com Tomasz Wódz
ul. Juliusza Słowackiego 49
97-300 Piotrków Trybunalski
NIP 7711032133


Pn-Pt  9:00 do 17:00
So 9:00 do 13:00

tel. 44 647 13 35
Przyjmowanie zamówień
Porady w doborze sprzętu
Informacja o zamówieniach
Korekty do zamówień


Pn-Pt  9:00 do 17:00
So 9:00 do 13:00
tel. 446 488 444
Reklamacje Serwisowe
Serwis - informacje serwisowe
Informacje o naprawie
Porady w doborze sprzętu
Przyjmowanie zamówień

 
Pn-So: 8:00 do 20:00
mobile: 699 126 373
Porady w doborze sprzętu
Porady serwisowe
Przyjmowanie zamówień SMS

e-mail:
mc@mc-sklep.pl

Godziny działania
e-sklepu 24h

 

Nasze nowości

Polecamy

1234

Producenci

Promocje

Mocowanie do pawęży Minn Kota

Mocowanie do pawęży Minn Kota289,00 zł249,00 zł brutto202,44 zł netto

Silnik do łódki elektryczny HASWING CAYMAN 55Lbs sterowany PILOTEM

Silnik do łódki elektryczny HASWING CAYMAN 55Lbs sterowany PILOTEM2 199,00 zł1 849,00 zł brutto1 503,25 zł netto

Akumulator Litowy LiFePO4 12V 150Ah BMS  19,6Kg

Akumulator Litowy LiFePO4 12V 150Ah BMS 19,6Kg4 999,00 zł3 499,00 zł brutto2 844,72 zł netto

Akumulator GLP GLP 160Ah DUAL (2 x 80Ah) 21,8kg x 2szt

Akumulator GLP GLP 160Ah DUAL (2 x 80Ah) 21,8kg x 2szt1 338,00 zł1 149,00 zł brutto934,15 zł netto

Echosonda Garmin STRIKER VIVID 7 SV CHIRP SideVu ClearVu

Echosonda Garmin STRIKER VIVID 7 SV CHIRP SideVu ClearVu2 699,00 zł2 599,00 zł brutto2 113,01 zł netto

FAQ - Często zadawane pytania i odpowiedzi

Jak działa manetka obrotów w silniku 2HP, Protruar - G 3.0, G 4.0?


Manetka obrotów silnika posiada regulację obrotów płynną w przód jak i w tył.
Wewnątrz jest zainstalowana sprężyna która jest odpowiedzialna za jej powrót do punktu zero po puszczeniu ręką manetki.
Rumpel posiada kluczyk/zrywkę który po wsadzeniu w otwór blokuje manetkę w siedmiu lub dziewięciu pozycjach (w zależności od posiadanej wersji manetki).
Kluczyk ten ułatwia pływanie nam w taki sposób że trzymając rumpel nie musimy wywierać dużej siły na manetkę obrotów.
Dodatkowo do kluczyka jest dołączona linka spiralna z karabińczykiem, którą podpinamy pod siebie (kamizelka ratunkowa, spodnie, rękaw) chodzi o to by po wypadnięciu z łodzi, manetka powróciła do punktu zero, a łódź się zatrzymała.
Sprężyna w manetce jest na tyle mocna że przy wpiętym kluczyku i pozostawionych dużych obrotach bez naszej kontroli odbije w ku zeru, chodzi o bezpieczeństwo by nie pozostawiać silnika bez naszej kontroli.

 

Czy silnik 2HP, Protruar - G 3.0, G 4.0 ma płynną regulację obrotów czy biegi?


Silnik posiada płynną regulację obrotów i dodatkowo po wsadzeniu kluczyka/zrywki mamy do dyspozycji siedem lub dziewięć zapadek blokujących obroty ilość jest uzależniona od modelu rączki.
Zapadki mechaniczne zazwyczaj nie pokrywają się z regulacją elektryczną, jest to zjawisko normalne, może być tak że obroty zaskoczą na zapadce drugiej jak i trzeciej, lub może być tak że na pierwszej.
Tak samo może być z górną skalą obrotów, że przyśpieszanie skończy się na zapadce siódmej czy ósmej jak i może skończyć się na dziewiątej, związane jest to z tolerancją produkcji potencjometrów, i montażem wewnątrz rączki.
W silnikach z płynną regulacją jest tak że zakres regulacji elektryczny zazwyczaj jest krótszy niż zakres mechaniczny, podobnie do pedału gazu w samochodzie.

Falujące obroty silnika
Objaw który często występuje w silnikach z maximizerem cyfrowym na niskich obrotach - objaw normalny.
Włączamy silnik na najniższe obroty a te zaczynają spada i rosnąć (falują) dzieje się tak bo silnik zaczyna kręcić (pobierać prąd) i spada napięcie na akumulatorze co powoduje jego chwilowe zwolnienie a to przekłada się na obniżenie poboru prądu i na akumulatorze wzrasta napięcie i obroty idą w górę. Dzieje się to tylko na małych obrotach i na małym poborze prądu, zwiększenie obrotów i poboru prądu wszystko stabilizuje. Regulatory cyfrowe w silnikach nie posiadają stabilizacji napięcia co daje taki efekt falowania. Zjawisko to ma mniejsze znaczenie przy dobrze naładowanym akumulatorze i temperaturze otoczenia powyżej 25°C.

Czy można przewozić silnik zamontowany na łódce?

Silnika nie wolno przewodzić zamontowanego na pawęży łodzi / pontonu, podczas takiego przewożenia może dojść do uszkodzeniem mocowania silnika (złamaniem mocowania).
Dodatkowo przyczepki do przewożenia łodzi nie są wyposażone w amortyzację, drgania przenoszą się na silnik i powodują luzowanie się styków, połączeń co przekłada się na awarie elektryczne wewnątrz silnika.
Najbezpieczniejszym sposobem przewożenia jest umieszczenie silnika w bagażniku samochodu, dobrze jest pod silnik podłożyć karimatę lub koc, można do tego wykorzystać kamizelkę asekuracyjną.

Jak przechowywać silnik i gdzie? po skończonym pływaniu:

Silnik należy zdemontować z łodzi, wytrzeć do sucha, jeśli silnik był używany w wodzie słonej, to należy silnik opłukać wodą słodką, następnie wytrzeć do sucha i przechowywać w miejscu suchym bez kondensacji pary. Co kilka wypłynięć należy przesmarować kolumnę silnika silikonem / wazeliną w sprayu.
Nie wolno pozostawiać silnika na noc w łodzi!
Przy częstym użytkowaniu silnika, raz na tydzień należy silnik pokryć silikonem / wazeliną w sprayu.

Mam drgania silnika, co zrobić?


Drgania / Wibracje silnika: często otrzymuję pytania o drgania i wibracje silnika, ogólnie konstrukcja silników elektrycznych wygląda tak że silniki elektryczne posiadają cienką kolumnę która jest podparta tylko w dwóch miejscach na mocowaniu pawęży, dodatkowo nie pomaga to że są to tulejki z tworzywa sztucznego osadzone luźno by silnik dał się lekko skręcać.
Silniki są dość pokaźnych mocy i posiadają duże obroty, dodatkowo średnice śrub są stosunkowo spore do całości mocowania co przekłada się na drgania i wibracje.
Kiedy mamy się martwić wibracjami? jeśli wysunięty rumpel na maksimum drga w takim stopniu że skacze na bok po centymetrze w prawo i lewo, to nie jest dobrze! w takim przypadku musimy znaleźć przyczynę tego stanu, najpierw sprawdzamy czy głowica silnika z rumplem nie poluzowała się na mocowaniu z kolumną, jeśli jest dobrze to przechodzimy do kontroli silnika, odkręcamy śrubę i włączamy silnik w wodzie bez śruby, i przy tak uruchomionym silniku nie powinno być żadnych drgań, jeśli by występowały to jest problem z silnikiem i silnik należy przesłać do serwisu.
W przypadku prawidłowej pracy silnika, sprawdzamy klin śruby czy nie jest skrzywiony, skrzywiony klin ustawi śrubę pod kątem i drgania będą znaczne.
Prosty klin oznacza że przechodzimy do sprawdzenia samej śruby, czy łopatki nie mają ubytków w postaci otarć, zawadzeń o dno czy kamienie.
Jeśli śruba jest w stanie dobrym to musimy sprawdzić ją zakładając na oś silnika i po dokręceniu zestawu montażowego śruby powoli palcem na wyłączonym silniku obracamy ją dookoła i sprawdzamy czy obraca się osiowo względem obudowy silnika  (czy nie posiada bić). jeśli ten test przeszła dobrze to robimy sprawdzenie śruby już na płaszczyźnie płaskiej czy łopatki śruby są na tej samej wysokości od powierzchni, kładziemy śrubę płasko i dokładamy miarkę od powierzchni do zewnętrznej strony łopatki, ten wynik porównujemy z resztą łopatek.
Śruby w silnikach elektrycznych są wykonane z tworzywa sztucznego, kompozytów itp. dodatkowo może nastąpić taka sytuacja że przewoziliśmy silnik w bagażniku i coś nam przygniotło silnik, płat śruby i ona się nam odkształciła, a łopatka o innym kształcie będzie już wprowadzać zakłócenie w pracy silnika, szczególnie powinno się uważać na silniki z wieloma łopatkami, silnik położony na boku zawsze leży na jednej lub dwóch łopatkach, co przy dużej temperaturze jest powodem odkształcenia łopatki, łopatek, czasami jest problem ze złym odlewem śruby (brakiem wyważenia) ale są to małe niedoważenia, znacząco nie wpływające na pracę silnika.
Ogólnie silniki elektryczne powyżej mocy 35Lbs i powyżej biegu trzeciego mają tendencję do drg
ań.
Sama śruba jest częścią eksploatacyjną i podlega zużyciu, odgniecenia, otarcia wyszczerbienia w takich przypadkach trzeba ją wymienić na nową.


Zakładanie śruby napędowej do silnika: w otwór ośki silnika wsuwamy klin - ważne by klin wystawał z ośki po tyle samo z jednej co z drugiej strony! Nie może być takich sytuacji że klin z jednej strony wystaje milimetr czy dwa milimetry więcej niż z drugiej strony ośki! Nierówne wystawanie klina spowoduje że śruba po dokręceniu będzie się kręciła nierównomiernie - łopatki śruby będą falowały, co przełoży się na duże drgania całego silnika i drgania / burczenia na łodzi. 

Palący się bezpiecznik: w pierwszej kolejności sprawdzić czy w śrubę nie wkręciła się żyłka / plecionka, następnie sprawdzić czy wirnik silnika obraca się swobodnie?
Częstymi przypadkami palenia się bezpiecznika jest brak styków między przewodami a oprawą bezpiecznika.
Spowodowane jest to tym że montujemy bezpiecznik i użytkujemy silnik, pływamy i skręcamy, skręcając silnikiem w prawo / lewo ruszamy przewodami, to powoduje powstawanie luzu na stykach oprawy bezpiecznika, dodatkowo do styków dostaje się woda co sprzyja powstawaniu korozji która osłabia przewodność a to przekłada się na wysoką temperaturę która powoduje przepalenie się wkładki bezpiecznika i topienie się plastikowej obudowy bezpiecznika.
Taki bezpiecznik trzeba usunąć i zamontować nowy, na nowo zarobionych przewodach powielonych cyną.
Przed każdym korzystanie z silnika sprawdź styki i zamocowanie przewodów w oprawie, moża je pokryć wazeliną techniczną w sprayu.


Jak długą żywotność mają szczotki silnika?

Szczotki w elektrycznych silnikach zaburtowych mają długą żywotność, przy pływaniu 2-razy w tygodniu, przez 6-miesięcy w roku, powinny wytrzymać około 10 / 15Lat. Oczywiście jest to uzależnione od stylu pływania, czy pływamy na pełnej mocy, czy na biegach pośrednich i jak te biegi zmieniamy. 
Są oczywiście wyjątki, jak do silnika dostanie się woda, dla przykładu: wpłyniemy w żyłkę lub plecionkę, to wtedy szczotki skończą się nawet w 2 / 4godziny.
Nie jest to problem, ponieważ silniki szczotkowe są tanie w naprawach względem silników bezszczotkowych, które generują spore koszty naprawy, wiąże się to z tym że konstrukcja takich silników jest modułowa bez możliwości naprawy poszczególnych modułów, i brak możliwości podstawienia modułów od innych producentów.
Przy silnikach bezszczotkowych warto wybrać Markę która jest od lat na rynku i posiada serwis pogwarancyjny!
To że posiadamy gwarancję na silnik to nie oznacza że jak wpłyniemy w plecionkę czy żyłkę i nabierzemy wodę, a skutkiem będzie uszkodzenie któregoś z elementów silnika, to gwarant nam silnik naprawi w ramach gwarancji!!! Niestety ta naprawa nie kwalifikuje się do naprawy gwarancyjnej. Jeśli istnieje serwis pogwarancyjny dla danej Marki, to taki silnik, serwis przywróci do działania, ale jeśli takiego serwisu nie ma, to silnik jest do wyrzucenia!
Niestety ale na Polskim rynku jest kilka Marek silników bez takiego serwisu pogwarancyjnego i bez zapewnienia części zamiennych.


Minn Kota ENDURA MAX - pierwsze rozpakowanie!!!

UWAGA!!! Silnik przychodzi w opakowaniu oryginalnym.
Przy wyciąganiu silnika z kartonu, nie wolno wyciągać go za aluminiową rączkę!!!
grozi to uszkodzeniem połączenia rączki z potencjometrem!
Naprawa takiej usterki wiąże się z wymianą całego układu elektronicznego wraz dolną częścią górnej obudowy - są to wysokie koszty,
takie uszkodzenie nie podlega gwarancji.

poniżej przykład uszkodzenia


Konstrukcja tego układu uniemożliwia naprawę pojedynczego elementu,
naprawa możliwa tylko poprzez wymianę całego widocznego elementu wraz z dolną obudową!

 




Podłączenie przewodów do akumulatora: UWAGA!!! Spójrz w instrukcję prawidłowego podłączenia akumulatora do silnika / ładowarki chodzi o kolejność jaką trzeba zachować by nie popsuć akumulatora i nie skrócić jego żywotności.

Producenci akumulatorów dołączają do każdego akumulatora śruby i podkładki mocujące przewody, śruby i podkładki te są wykonane ze stali nierdzewnej, chodzi o to by nie korodowały czy nie rdzewiały. Problem śrub ze stali nierzewnej jest taki że mają one oporność wewnętrzną pięć razy większą od stali zwykłej. Podłączenie krokodylków za śruby spowoduje utratę mocy odbiornika, grzanie się samej śruby i przewodu odbiornika, problem ten występuje także w czasie ładowania, zapięty krokodylek za śrubę ze stali nierdzewnej spowoduje że akumulator nigdy nie zostanie naładowany prawidłowo. Dodatkowo akumulator może ulec przegrzaniu, zniszczeniu, a i ładowarka może ulec uszkodzeniu. Prawidłowa kolejność montażu przewodów odbiornika (silnik, wózek, UPS itp.): słupek akumulatora, przewód odbiornika, podkładka płaska, podkładka sprężynująca, śruba dociskająca. Proszę zwrócić uwagę by między słupkiem akumulatora a przewodem odbiornika nie znajdowała się żadna podkładka! podkładki i śruby czy nakrętki mają być nad przewodem odbiornika. To samo tyczy się ładowania akumulatora, jeśli przewód ładowarki jest zakończone oczkami, natomiast jeśli ładowarka ma krokodylek, to musi on być zapięty bezpośrednio za słupek akumulatora, jeśli słupek akumulatora nie wystaje z akumulatora a ładowarka jest zakończona krokodylkiem to możemy na czas ładowania wkręcić śrubę ze zwykłej stali lub dokręcić miedziane oczka, i podpiąć krokodylki za śrubę ze zwykłej stali lub oczka miedziane.
 

   

 


Przejdź do strony głównej

Koszyk

Twój koszyk jest pusty ...

Serwis Silników

alt

FILMY

alt

Opinia o produkcie

Miałęm starą 6 letnią Endurę 36, z popękaną obudową. Wymieniłem na powyższą, wszystko się idealnie spasowało ( stary przełacznik pasuje idealnie). Dodatkowo…
Ocena produktu 5/5

Zlokalizuj moją paczkę InPost

alt

Zlokalizuj moją paczkę DPD

Nasze hity

Statystyka

  • Aktualnie klientów na stronie: 14
  • Sklep odwiedziło: 6152847 klientów
  • Sklep działa od: 17-11-2009
Oprogramowanie sklepu shopGold.pl