Koszyk Twój koszyk jest pusty ...
» Dobór Akumulatora / Porady

Dane Kontaktowe

Multi-Com Tomasz Wódz
ul. Juliusza Słowackiego 49
97-300 Piotrków Trybunalski
NIP 7711032133


Pn-Pt  9:00 do 18:00
So 9:00 do 13:00

tel. 44 647 13 35
Przyjmowanie zamówień
Porady w doborze sprzętu
Informacja o zamówieniach


Pn-Pt  9:00 do 18:00
So 9:00 do 13:00
tel. 446 488 444
Serwis - informacje serwisowe
Informacje o naprawie
Porady w doborze sprzętu
Przyjmowanie zamówień

 
Pn-So: 8:00 do 20:00
mobile: 699 126 373
Porady w doborze sprzętu
Porady serwisowe
Przyjmowanie zamówień

e-mail:
mc@mc-sklep.pl

Godziny działania
e-sklepu 24h

 

Nasze nowości

Polecamy

1234

Producenci

Promocje

Silnik do łódki elektryczny HASWING Osapian SLIM 45Lbs

Silnik do łódki elektryczny HASWING Osapian SLIM 45Lbs824,00 zł799,00 zł brutto649,59 zł netto

Silnik do łódki elektryczny HasWing Osapian 80Lbs 24V MAX S-SLIM

Silnik do łódki elektryczny HasWing Osapian 80Lbs 24V MAX S-SLIM2 199,00 zł2 099,00 zł brutto1 706,50 zł netto

Minn Kota POWER DRIVE V2 55lbs 12V I-PILOT

Minn Kota POWER DRIVE V2 55lbs 12V I-PILOT7 699,00 zł7 199,00 zł brutto5 852,85 zł netto

Silnik do łódki elektryczny HASWING Protruar G 4.0 130Lbs 24V

Silnik do łódki elektryczny HASWING Protruar G 4.0 130Lbs 24V3 499,00 zł2 889,00 zł brutto2 348,78 zł netto

PONTON KOLIBRI KM-330PP Szary

PONTON KOLIBRI KM-330PP Szary2 389,00 zł1 989,00 zł brutto1 617,07 zł netto

Dobór Akumulatora / Porady


Porady w doborze i użytkowaniu akumulatora do łodzi.
 
Jaki akumulator? to pytanie zadaje  sobie każdy stając przed wyborem przy zakupie nowego akumulatora.

1. GEL (żelowy), kwasowo-ołowiowy, elektrolit żelowy, kwas siarkowy z dodatkiem krzemionki tworzy elektrolit o konsystencji żelu. Zaletą tej technologii jest, pełna szczelność (kwas nie paruje), mogą pracować w dowolnej pozycji, małe samorozładowanie, bardziej odporne na wysoką temperaturę, na wstrząsy i wibracje, droższa technologia od AGM i ACID.
alt


2. AGM (zwane żelowymi), kwasowo-ołowiowe, separatory znajdujące się między elektrodami ołowiowymi są wypełnione matą szklaną i są nasączone kwasem siarkowym, technologia tańsza od GEL zapewniająca także pełną szczelność. Technologia ta przyczyniła się do zwiększenia mocy maksymalnej akumulatora, poprzez niską rezystancję wewnętrzną tej konstrukcji. Dodatkową zaletą tej technologii to praca ciągła na dużych prądach przekraczających C3.
alt


3. ACID (kwasowy) kwasowo-ołowiowy, elektrody ołowiowe, akumulator wypełniony kwasem siarkowym, akumulator posiada kanały odpowietrzające, brak pełnej szczelności, nie nadaje się do użytku w pomieszczeniach zamkniętych bez wentylacji, możliwość wycieku kwasu, wymaga obsługi - dolewanie ubytków wody, pomiar gęstości kwasu, ewentualne uzupełnienie, większe samorozładowanie, mało odporne na zasiarczanie, mniejsza żywotność cyklowa i wiekowa. Uwaga! na wielu zbiornikach jest zakaz używania akumulatorów ACID, nie posiadających pełnej szczelności, używanie ich kończy się mandatem.
alt


4. LiFePo4 jest to akumulator litowo-żelazowo-fosoranowy. Akumulator LiFePo4 cechuje się dużą żywotnością cyklową, znacznie większą wydajnością od pozostałych modeli, dużo większa pojemność w tej samej obudowie co akumulatory kwasowo ołowiowe, bardzo niska waga, małe samorozładowanie, niewielki efekt pamięci.
Zaletą tych akumulatorów jest dobra charakterystyka trzymania napięcia na wysokim poziomie do prawie samego końca i ogólnie wyższe napięcie robocze a także szeroki zakres pracy napięć, jest to także wada bo trudno nam bez specjalistycznego sprzętu odczytać ile nam pozostało pracy akumulatora, napięcie dopiero spadnie drastycznie i szybko pod koniec pracy akumulatora - około 15% do końca pojemności.
Napięcie nominalne to 12,8V, napięcie ładowania 14,6V, napięcie rozładowania 8V
Wadą jest niestety bardzo wysoka cena.
Do tego typu akumulatorów powinno się stosować moduły kontroli ładowania i rozładowania: BMS / PCB / PCM
alt


5. Li-Ion jest to akumulator litowo-jonowy, jedna z elektrod wykonana jest z tlenków metali a druga z porowatego węgla, elektrolit to ciecz zawierająca sole litowe rozpuszczone w rozpuszczalniku organicznym, występuje elektrolit także jako ciało stałe.
Akumulatory te charakteryzują się niską wagą, małymi gabarytami, nie posiadają efektu pamięci, przeważnie ich pojemność jest podawana w prądzie C3 a nawet C1 co oznacza że z akumulatora 50Ah możemy pociągnąć 50A przez jedną godzinę, oczywiście są różne ogniwa i trzeba się zapoznać z ich charakterystyką i prądem oddawania, podobnie jest z ładowaniem tych akumulatorów, gdzie można za pomocą specjalnej ładowarki naładować akumulator w jedną godzinę.
Napięcie nominalne to 3,6V, napięcie ładowania do 4,2V napięcie rozładowania do 3,2V.
Występują ogniwa które napięcie nominalne mają na poziomie 3,7V.
Zbudowany akumulator z trzech ogniw 3,6V daje napięcie nominalne 10,8V maksymalne po naładowaniu 12,6V.
Zaletą tych akumulatorów jest bardzo niska waga i małe gabaryty! jest to główny atut tego rozwiązania.
Wadą tych akumulatorów jest charakterystyka wysokiego spadku napięcia w krótkim czasie.
Co to oznacza? chodzi o to, że silnik elektryczny 55Lbs na biegu trzecim pobiera około 19A, akumulator Li-Ion przy takim poborze po około 40min zanotuje spadek napięcia z 12,6V do 11,5V gdzie akumulator AGM taki spadek zanotuje pod koniec swojej pojemności, teoretycznie nie jest to problem, a praktycznie obroty silnika spadają, moc silnika spada o około 10%.
W zasilaniu silników szczotkowych nie jest to dużym problemem jeśli nie zależy nam na prędkości i mocy?, problem zaczyna się przy silnikach bezszczotkowych, układy elektroniczne posiadają zabezpieczenia które po spadku napięcia do 10,5V odcinają nam pracę silnika, w takim przypadku efektem ubocznym jest niewykorzystana pojemność akumulatora który można rozładowywać do wartości 9,6V, a elektronika odłącza nam na 10,5V, odcięcie 10,5V oznacza w takim akumulatorze niewykorzystaną moc 45% pojemności.

Problem niewykorzystania nie występuje w silnikach szczotkowych z biegami i niektórych silnikach z maximizerem które tolerują niskie napięcie działania.
Przykładem silników z maximizerem które działają z takimi bateriami bez zarzutu jest HasWing Osapian MAX – układy w tych silnikach poprawnie działają do napięcia 8V
Akumulatory Li-Ion wymagają specjalnych ładowarek, nie wolno wykorzystywać ładowarek od GEL / AGM / ACID!
Akumulatory szczególnie polecane dla osób które mają problemy z dźwiganiem ciężarów!
Waga akumulatora Li-Ion 100Ah to około 10kg gdzie waga akumulatora GEL / AGM 100Ah to około 30kg


Kilka ważnych zasad dla akumulatorów GEL/ AGM / ACID:

1. Im większa pojemność, tym dłuższa żywotność z racji mniejszego rozładowania, nie kupuj akumulatora na styk! Akumulator najlepiej przewymiarować o 50% potrzebnej nam mocy.
2. Rozładowując poniżej 50% pojemności, skracasz żywotność cyklową trzykrotnie! 
3. Nigdy nie rozładowujemy poniżej 10,5V pod obciążeniem (100% rozładowanie)
4. Deep Cycle - głębokie rozładowanie (100% rozładowany akumulator) - 10,5V pod obciążeniem, przy prądzie w jakim został podany parametr akumulatora. Dla (100Ah w C20 = 5A w 20st.)
5. Akumulator w prądzie C20, to oznacza że odda swoją pojemność w 20h
6. Do silnika od łodzi nie używaj akumulatorów samochodowych, są to akumulatory rozruchowe i nie nadają się do głębokiego rozładowania.

Jak akumulator oddaje swoją moc?

Z akumulatorem to podobnie jak z samochodem, im szybciej jedziemy tym więcej palimy, a to przekłada się na mniejszą odległość, z tym że na wodzie są większe opory.
Dla przykładu:
Akumulator 100Ah w prądzie C20 w temp. 20st. przy poborze 5A odda nam 100Ah w ciągu 20h, na silniku elektrycznym z maximizerem to prędkość około 3km/h, więc przepłyniemy 60km, wynik imponujący.
Ten sam akumulator, przy poborze 20A odda nam już tylko 80Ah, więc  przepłyniemy już tylko 4h z prędkością około 5km/h co da nam odległość 20km.
Natomiast przy poborze 50A akumulator odda nam już tylko 65Ah czas jaki będziemy płynąc to około 1h 15min z prędkością około 7km/h da nam odległość około 9km.
Dla czego takie różnice w odległościach? - na wodzie opory względem prędkości rosną do sześcianu.

Ładowanie:

Akumulatory GEL, AGM, ACID ładujemy po każdym użyciu i przed użyciem jeśli ostatnie ładowanie miało miejsce dwa tygodnie wcześniej. Akumulatory ACID ładujemy niezwłocznie po użyciu. Akumulatory LiFePo4 ładujemy tuż przed użyciem, ta technologia nie lubi przechowywania w pełnym naładowaniu. LiFePo4 po rozładowaniu i jeśli w najbliższym czasie nie będziemy z niego korzystać to  ładujemy go do połowy pojemności. Obecnie większość akumulatorów GEL, AGM można ładować 20% prądem pojemności są modele co dopuszczają większe prądy, (patrz w instrukcję akumulatora), przy akumulatorach ACID jest to około 10% chyba że instrukcja obsługi mówi inaczej. Do ładowania używaj nowoczesnych ładowarek z inteligentnym sterowaniem, tylko takie ładowarki posiadają miękki start, dbają o prawidłowy proces ładowania i nie przeładowują akumulatorów, a pozostawione bez pilnowania samoczynnie zakańczają proces ładowania.
Zaciski ładowarki podłączamy bezpośrednio do słupków akumulatora, nigdy za śruby czy motylki!!!
Przy akumulatorach łączonych równolegle lub łączeniu mieszanym, musimy pamiętać że połączenie musi być wykonane z bardzo dobrych i odpowiednio dobranych mostków niskostratnych o odpowiednim przekroju prądowym. Dodatkowo akumulatory muszą być połączone tak by kompensowały oporność przewodów!!!
Poniżej są zamieszczone schematy połączeń akumulatorów, pokazane połączenia stosujemy do ładowania jak i do zasilania silników. W razie potrzeby lub niepewności proszę się kontaktować z serwisem lub sprzedawcą akumulatorów.

 
alt


Przechowywanie:

Akumulatory GEL, AGM, ACID przechowujemy w stanie pełnego naładowania. LiFePo4 przechowujemy w połowie rozładowane / naładowane.
GEL doładowujemy co 2-miesiące
AGM doładowujemy co 1-miesiąc
ACID doładowujemy co 2-tygodnie
LiFePo4 doładowujemy co 6-miesięcy do stanu 50% pojemności
Podane terminy są lekko na wyrost, ale w razie przegapienia terminu mamy jeszcze zapas. 
Najlepszą temperaturą do przechowywania akumulatorów jest zakres od 5 st. do 15st., w tym zakresie akumulatory mają małe samorozładowanie. Dokładne dane są zawarte w instrukcji obsługi danego akumulatora. Akumulatory ACID ładuj w pomieszczeniu z dobrą wentylacją.

Podłączenie:

Akumulatory GEL, ACID, LiFePo4 posiadają słupki z gwintem M6 / M8, do akumulatorów dokładane są śrubki i podkładki ze stali nierdzewnej. Stal nierdzewna to pomysł dobry ale nie do końca. Stal nierdzewna jest materiałem oporowym, jeśli ktoś popełni błąd w podłączeniu to może nastąpić uszkodzenie akumulatora. Złe podłączenie to takie kiedy prąd przepływa przez podkładki ze stali nierdzewnej, podkładki stwarzają duży opór i zaczynają się mocno nagrzewać, temperatura jest tak wielka, że nagrzane słupki akumulatora zaczynają się wytapiać w obudowie prze co akumulator traci szczelność, nagrzany słupek może doprowadzić do zapłonu a nawet do wybuchu. Złe podłączenie objawia się stratą mocy na silniku, włączamy wysoki bieg a silnik po chwili zaczyna coraz gorzej płynąć (traci moc).

Prawidłowe podłączenie przewodu do akumulator to:
Na słupek akumulatora nakładamy oczko przewodu silnika, następnie podkładka płaska, na podkładkę płaską kładziemy podkładkę sprężynującą i całość dokręcamy śrubką ale nie za mocno, żeby nie zerwać gwintu, moc dokręcenia ma być tka by oczko przewodu trzymało się bez ruchu. Można zamienić na motylki ze śrubkami, rozwiązanie to niweluje potrzebę klucza do dokręcania i zabezpiecza przed za mocnym dokręceniem.

 
alt





Kilka przykładów połączenia akumulatorów










 



Zabezpieczenie:

Pamiętaj o bezpieczniku, bezpiecznik może być zamontowany na przewodzie silnika lub wpięty w instalację między silnikiem a akumulatorem. W razie jakiegokolwiek zwarcia lub za dużego poboru prądu zadziała bezpiecznik i uchroni nasze zdrowie i sprzęt.

 
alt



Użytkowanie:

Obecne technologie dopuszczają pracę akumulatorów w wysokich temperaturach, podawane zakresy temp. od -20st. do +50st. robią wrażenie, lecz nie oznacza to że żywotność w tym zakresie jest taka sama. Niestety! maksymalna temperatura bezpieczna dla maksymalnej żywotności akumulatora to 20st. Na łodzi akumulator dobrze jest schować w zacienione miejsce, najlepiej w schowek pod siedzeniem, temperatura wody schowek schładza i chroni przed przegrzaniem. Akumulatorów ACID nie używaj na pontonie, jest mało miejsca a dodatkowo akumulatory kwasowe mają spody o ostrych kantach, także wydostające się drobinki kwasu narażą cię na poparzenia i uszkodzenia odzieży.

Żywotność akumulatorów:

Żywotność dzielimy na lata i cykle rozładowania, akumulatory GEL i AGM mają żywotność między 8 a 15lat, dotyczy to pracy buforowej (instalacje UPS), ACID około 5 a 8 lat. te parametry maja znaczenie przy systemach UPS, przy silniku do łodzi, energii odnawialnej typu: panele fotovoltaniczne, turbiny wiatrowe liczą się cykle. Parametr żywotność cyklowa jest ważniejszy, on jest w stanie znaczne skrócić żywotność akumulatora. Dobrej klasy akumulatory GEL, AGM mają żywotność cyklową na poziomie 900cykli przy 50% rozładowaniu, te same akumulatory przy 70% rozładowaniu mają już tylko około 350cykli. Należy pamiętać że ostatni cykl pracy ma tylko 60% pojemności akumulatora. Są dostępne także modele wzmocnione i tych cykli mają znaczne więcej, jak i są akumulatory ze znacznie mniejszą żywotnością, warto więc przyjrzeć się ofertom i parametrom. Dla akumulatorów ACID standardowo ta żywotność jest na poziomie 500cykli, ale i występują wersje wzmocnione o dużej ilości cykli. Warto zapamiętać fakt że pojemność akumulatora przy pierwszym cyklu nigdy nie odpowiada temu ostatniemu cyklowi. Jeśli będziemy korzystać z akumulatora 2 x w tygodniu przez 6 miesięcy to zużyjemy około 60cykli rocznie, teoretycznie przy 80% rozładowaniu starczy nam na  niecałe 6lat, ALE! po 4 latach pojemność będzie znacznie mniejsza i te 2 lata do końca jego działania będzie nam brakowało pojemności. Przy wyborze doliczmy 50% większą pojemność od planowanej, mniej będziemy rozładowywać bo do 50% więc wydłuży nam się żywotność cyklowa i w 6roku jeszcze będzie zapas pojemności.
Wykres poglądowy dla zrozumienia zasady żywotności cyklowej akumulatorów.
Modele i serie jak i produkty różnych producentów różnią się od pokazanej tabeli.

Konserwacja:

Dbaj o czystość styków, słupków akumulatora, co pewien czas oczyść z brudu i zabezpiecz styki wazeliną / silikonem w sprayu.
alt

Uwagi, Bezpieczeństwo:

Przed przystąpieniem do użytkowania, korzystania z akumulatora, zapoznaj się z instrukcją obsługi danego akumulatora.

Zachowaj szczególną ostrożność przy przenoszeniu, akumulatory są bardzo ciężkie, upadek z wysokości może zmiażdżyć stopę, w razie  upuszczenia na twarde podłoże może dojść do rozbryzgu kwasu siarkowego, grozi poparzeniem, chroń szczególnie oczy. W przypadku kontaktu oczu z kwasem natychmiast przemyj je dużą ilością czystej wody i niezwłocznie z kontaktuj się z lekarzem.

 

Przejdź do strony głównej

Koszyk

Twój koszyk jest pusty ...

Serwis Silników

alt

FILMY

alt

Opinia o produkcie

Miałęm starą 6 letnią Endurę 36, z popękaną obudową. Wymieniłem na powyższą, wszystko się idealnie spasowało ( stary przełacznik pasuje idealnie). Dodatkowo…
Ocena produktu 5/5

Serwis MAVER

alt

Zlokalizuj moją paczkę Geis

alt

Zlokalizuj moją paczkę DPD

Statystyka

  • Aktualnie klientów na stronie: 6
  • Sklep odwiedziło: 5309738 klientów
  • Sklep działa od: 17-11-2009
Oprogramowanie sklepu shopGold.pl